• Zapraszamy od 8:00 do 15:00
  • ckzchodziez@op.pl

Kodeks Etyki

Chodzież, dnia 20.01 2023 r. (aktualizacja)

KODEKS ETYKI

Pracowników Centrum Kształcenia Zawodowego w Chodzieży

Osoby zarządzające i pracownicy Centrum Kształcenia Zawodowego w Chodzieży powinni być świadomi wartości etycznych przyjętych w jednostce i przestrzegać ich przy wykonywaniu powierzonych zadań. Osoby zarządzające powinny wspierać i promować przestrzeganie wartości etycznych, dając dobry przykład codziennym postępowaniem i podejmowaniem decyzji.

KODEKS ETYCZNY DYREKTORA CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO W CHODZIEŻY

1. Zasady podstawowe:

  • poszanowanie godności podwładnych,
  • zrozumienie i zapewnienie ich interesów,uczciwość,
  • odpowiedzialność,sprawiedliwość,
  • przestrzeganie przepisów prawa,
  • kierowanie się zasadami etycznymi i moralnymi w podejmowaniu wszelkiego rodzaju decyzji,
  • równe traktowanie bez faworyzowania niektórych pracowników,
  • pracowitość,
  • komunikatywność i otwartość na wszystkich szczeblach organizacyjnych,
  • organizacja pracy w sposób równoważący nasilenie wykonywanych czynności,
  • bezinteresowność w podejmowaniu decyzji wobec pracowników i interesantów 

 2. Zasady szczególne:

  • przestrzeganie tajemnicy służbowej,
  • organizacja systemu zastępstw i wypoczynku pracowników,    
  • przestrzeganie zasad prawa pracy i wewnętrznych dokumentów organizacyjnych,
  • sprawiedliwy system rekrutacji,
  • umożliwianie podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
  • motywowanie pracowników do lepszego wykonywania swoich obowiązków,
  • pomoc merytoryczna,podejmowanie decyzji,
  • które dotyczą ogółu w sposób kolegialny,
  • godne reprezentowanie jednostki na zewnątrz,
  • szacunek do interesantów i podkreślanie go w codziennej działalności,
  • pamięć o obchodzonych świętach i jubileuszach,
  • zrozumienie w nieprzewidzianych losowych sytuacjach służbowych i rodzinnych,
  • stonowana wyrozumiałość w czasie stwierdzonych nieprawidłowości,
  • kierunkowe działania w sytuacjach wymagających szczególnego procesu naprawczego lub decyzyjnego.

KODEKS ETYCZNY PRACOWNIKA SAMORZĄDOWEGO

Kodeks obowiązuje wszystkich pracowników samorządowych zatrudnionych w placówce oświatowej w ich kontaktach ze wszystkimi jej pracownikami i uczniami. Kodeks określa zasady postępowania pracowników samorządowych w związku z wykonywaniem przez nich zadań publicznych. Pracownicy samorządowi winni postrzegać swoja pracę, jako służbę publiczną, poprzez którą wykonują zadania na rzecz dobra wspólnego – państwa, prawa i społeczności lokalnej. Mając na uwadze charakter pracy pracownicy samorządowi wykonują powierzone obowiązki z poszanowaniem godności i szacunku względem drugiego człowieka oraz z zachowaniem zasad dobrej administracji. Pracownik ma świadomość, że poprzez swą postawę w pracy, jak i poza nią tworzy etos urzędnika administracji publicznej oraz kreuje wizerunek i opinie o placówce oświatowej.

Postanowienia niniejszego Kodeksu naruszają ci pracownicy centrum, którzy wskutek postępowania, zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim, ryzykują utratę zaufania niezbędnego przy realizacji zadań publicznych lub naruszają wartości i zasady, o których mowa w Kodeksie.

  1. Zasady postępowania  

Pracownik samorządowy pełniący służbę publiczną zobowiązany jest dbać o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne z uwzględnieniem interesu publicznego, interesu centrum oraz indywidualnych interesów obywateli. W szczególności do obowiązków pracownika samorządowego należy:

  1. przestrzeganie Konstytucji RP i innych przepisów prawa,
  2. wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie,
  3. udzielanie informacji oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, jeżeli prawo tego nie zabrania,
  4. dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej,
  5. zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami,
  6. zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim,
  7. stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Służba publiczna opiera się na zaufaniu publicznym i wymaga od pracownika samorządowego poszanowania Konstytucji i innych przepisów prawa oraz stawiania interesu publicznego ponad interes osobisty.

  • Wykonywanie zadań

Pracownik samorządowy wykonuje swoje kompetencje w ramach prawa i działa zgodnie z prawem; podejmowane przez niego rozstrzygnięcia i decyzje posiadają podstawę prawną, ich treść jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa, zawierają uzasadnienie oraz informację o możliwości złożenia odwołania. Pracownik samorządowy:

  1. działa bezstronnie i bezinteresownie,
  2. nie wykorzystuje i nie pozwala na wykorzystywanie powierzonych mu zasobów i mienia publicznego w celach prywatnych,
  3. nie podejmuje prac, ani zajęć kolidujących z pełnionymi obowiązkami służbowymi,
  4. nie dopuszcza do powstania konfliktu interesów między interesem publicznym a prywatnym,
  5. korzysta z uprawnień wyłącznie dla osiągnięcia celów, dla których uprawnienia te zostały mu powierzone mocą odnośnych przepisów,
  6. nie angażuje się w działania, które zagrażają prawidłowemu wypełnianiu obowiązków służbowych, lub wpływają negatywnie na obiektywność podejmowanych decyzji,
  7. wykonuje obowiązki rzetelnie, sumiennie z szacunkiem dla innych i poczuciem godności własnej.
  8. w prowadzonych sprawach równo traktuje wszystkich uczestników, nie ulega żadnym naciskom, nie przyjmuje żadnych zobowiązań wynikających z pokrewieństwa lub znajomości, nie przyjmuje żadnych korzyści materialnych ani osobistych,
  9. ponosi odpowiedzialność za decyzje i działania, nie unikając trudnych rozstrzygnięć,
  10. zarządzając powierzonym majątkiem i środkami publicznymi, wykazuje należytą staranność i gospodarność,

11) nie ujawnia informacji poufnych, ani nie wykorzystuje ich dla korzyści finansowych lub osobistych, zarówno w trakcie jak i po zakończeniu zatrudnienia

12) rozwija swoje kompetencje i wiedzę zawodową, potrzebne do wykonywania swoich obowiązków,

13) w kontaktach z obywatelami pracownik samorządowy zachowuje się uprzejmie, jest pomocny i udziela odpowiedzi na skierowane do niego pytania wyczerpująco i dokładnie,

14) pracownik samorządowy dba o dobre stosunki międzyludzkie, przestrzega zasad poprawnego zachowania właściwych człowiekowi o wysokiej kulturze osobistej, w miejscu pracy i poza nim.

  • Odpowiedzialność

Pracownik samorządowy ponosi odpowiedzialność porządkową za nieprzestrzeganie niniejszego Kodeksu.

KODEKS ETYCZNY NAUCZYCIELA

Założenia ogólne

Kodeks etyczny nauczyciela jest zbiorem zasad służących nauczycielowi pomocą w rozstrzyganiu problemów etycznych jego zawodu.

            Kodeks jest wyrazem przekonania, że działania nauczyciela wobec jego odbiorców, uczniów i ich rodziców lub opiekunów oraz słuchaczy, podejmowane w ramach jego czynności zawodowych, mają szczególny wymiar etyczny wynikający z roli społecznej nauczyciela.

            Społeczna rola nauczyciela wynika z wpływu, jaki może on swoimi działaniami wywierać na życie innych ludzi i ze społecznych oczekiwań wobec przedstawicieli zawodu nauczycielskiego. Jako profesjonalista pracujący w osobistych relacjach z uczniami i ich rodzicami oraz słuchaczami, nauczyciel jest odpowiedzialny za charakter i skutki wpływu wynikające z tych relacji. Jako dysponent dóbr edukacyjnych nauczyciel ponosi odpowiedzialność za sprawiedliwy dostęp do możliwości rozwojowych pozostających w jego dyspozycji. Jako reprezentant świata dorosłych wobec dzieci i młodzieży, nauczyciel bierze na siebie odpowiedzialność za przekazywanie uczniom wartości, norm życia społecznego i wiedzy delegującej go społeczności.

            Wyliczone pola odpowiedzialności decydują o znaczeniu przestrzegania zasad etyki zawodowej w pracy nauczyciela i stanowią podstawę dla stawiania mu szczególnych wymagań etycznych.

            Naczelna wartością jest dla nauczyciela dobro ucznia, słuchacza. Celem jego działalności profesjonalnej jest wspieranie ucznia, słuchacza we wszechstronnym rozwoju osobistym.

            W pracy zawodowej nauczyciel kieruje się fundamentalnymi wartościami humanistycznymi zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, zwłaszcza godnością człowieka, jako osoby, jego podmiotowością, autonomią i prawem do nieskrępowanego rozwoju.

            Szczególna wartością jest dla nauczyciela godność zawodu nauczycielskiego rozumiana, jako fundament zaufania i prestiżu środowiska zawodowego nauczycieli. Nauczyciel jest świadom, że każde naruszenie zasad etyki zawodowej podważa godność zawodową i może mieć negatywny wpływ nie tylko dla niego, ale i dla całego środowiska.

            Nauczyciel zdaje sobie sprawę, że jego osobista postawa wobec wartości życia społecznego, norm prawnych, moralnych i obyczajowych są nierozerwalnie związane z godnością jego zawodu, co sprawia, że jest on szczególnie odpowiedzialny za przestrzeganie zasad etycznych w życiu prywatnym.

            Dla zapewnienia jak najwyższego poziomu wykonywanej pracy, nauczyciel dokłada wszelkich starań, aby stale rozwijać swoja wiedzę, wrażliwość etyczną oraz umiejętności interpersonalne i intrapsychiczne.

            Ze względu na specyfikę zawodu utrudniająca często obiektywny osąd własnych działań, nauczyciel jest osobiście odpowiedzialny za poddawanie swojej pracy systematycznemu nadzorowi poprzez hospitacje, superwizje i inne formy pracy zespołowej.

            Nauczyciel w swojej praktyce zawodowej staje często prze sytuacjami, w których istotne wartości i zasady etyczne pozostają ze sobą w konflikcie i nie da się ich jednocześnie w pełni zrealizować. Nauczyciel nie unika rozstrzygania wynikających stąd dylematów moralnych, podejmuje decyzje kierując się własnym rozeznaniem, a ponadto ujawnia te dylematy i inicjuje pracę swojego środowiska nad ich rozstrzyganiem.

Zasady etyki zawodowej nauczyciela

  1. Nauczyciel respektuje prawa ucznia, słuchacza, jako osoby ludzkiej wyrażone w Konwencji Praw Dziecka i innych aktach obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej i dokłada starań, aby były one znane oraz właściwie chronione i realizowane w jego miejscu pracy.

W szczególności nauczyciel respektuje i chroni prawa ucznia, słuchacza i jego rodziców lub opiekunów do kierowania się własnym systemem wartości, dokonywania własnych wyborów, oraz prawo do intymności.

2. Nauczyciel w swoim postępowaniu wobec ucznia, słuchacza i jego rodziców (opiekunów) kieruje się zasadą niezbywalności ich praw, co oznacza, że nikomu nie wolno ich zawiesić, unieważnić lub uzależniać ich stosowania od postaw i zachowań ucznia, słuchacza lub jakichkolwiek innych okoliczności.

3. Nauczyciel dba o utrzymanie możliwie najwyższego poziomu swojej pracy, bez względu na jakiekolwiek indywidualne cechy uczniów, słuchaczy i ich rodziców czy tez na jego osobisty do nich stosunek. Nauczyciel jest szczególnie odpowiedzialny za to, aby cechy różniące odbiorców jego działań, takie jak rasa, narodowość, światopogląd i system wartości, pozycja społeczna, sytuacja materialna, poglądy polityczne, a także stosunek do szkoły i edukacji oraz charakter problemów wychowawczych – w żaden sposób nie pociągały za sobą dyskryminacji tych osób w środowisku szkoły i w dostępie do dóbr edukacyjnych.

4. W pracy z uczniem małoletnim nauczyciel kieruje się przede wszystkim zasadą jego dobra. Współpracując z instytucjami lub osobami dorosłymi decydującymi o małoletnim uczniu, nauczyciel nie powinien podejmować działań wbrew tej zasadzie. W przypadku naruszenia przez instytucję lub osoby dorosłe praw lub dóbr małoletniego nauczyciel powinien odstąpić od współpracy z tymi instytucjami i osobami i bronić praw i dóbr małoletniego.

5. Nauczyciel dokłada starań, aby jak najlepiej poznać problemy, możliwości i inne uwarunkowania ucznia, i aby najtrafniej jak to możliwe dostosowywać cele i metody swoich działań do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Nauczyciel nie może dopuszczać do dyskryminowania ucznia, słuchacza w dostępie do dóbr edukacyjnych z powodu jego indywidualnych uwarunkowań.

6. Nauczyciel powinien zrozumiale przekazywać uczniowi, słuchaczowi i jego rodzicom lub opiekunom wiedzę o tym, jak rozpoznaje jego sytuację i problemy oraz informować o celach swoich działań wychowawczych i dydaktycznych, stosowanych metodach, wynikach i ocenach uzyskiwanych przez ucznia oraz sposobach ich udostępnienia. Nauczyciel stara się uzyskać zrozumienie odbiorców dla przekazywanych informacji i akceptację dla planowanych działań.

7. Nauczyciel nie może wykorzystywać swojej pozycji dla osiągania kosztem ucznia, słuchacza, rodziców lub opiekunów korzyści osobistych. W trosce o godność zawodu nauczyciel jest szczególnie odpowiedzialny za to, aby rozpoznawać i eliminować wszelkie sytuacje, które mogą być przez ucznia lub inne osoby interpretowane, jako korupcyjne.

8. Dla utrzymania właściwego poziomu swojej pracy wychowawczej i dydaktycznej nauczyciel staje niekiedy przed koniecznością poznawania osobistych, poufnych informacji dotyczących jego odbiorców. Nauczyciel jest świadom szczególnej odpowiedzialności wynikającej z posiadania tego rodzaju wiedzy i dąży do jej uzyskania jedynie w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne dla wykonywania jego czynności zawodowych.

9. Nauczyciela obowiązuje przestrzeganie tajemnicy zawodowej obejmującej informacje o osobistych sprawach jego odbiorców. Ujawnienie wiadomości objętych tajemnicą zawodową jest dopuszczalne jedynie wówczas, gdy:

     a) zachowanie tajemnicy może prowadzić w przyszłości do poważnego zagrożenia czyjegoś bezpieczeństwa lub innych dóbr osobistych;

     b) zachowanie tajemnicy może prowadzić w przyszłości do naruszenia prawa;

     c) ujawnienie poufnych informacji innemu nauczycielowi lub zespołowi nauczycielskiemu jest niezbędne dla zapewnienia odpowiedniej skuteczności oddziaływań dydaktyczno – wychowawczych;

     d) ujawnienie poufnych informacji innemu specjaliście spoza zawodu nauczycielskiego umożliwi świadczenie uczniowi niezbędnej mu profesjonalnej pomocy.

10. Nauczyciel jest odpowiedzialny za kształtowanie konstruktywnych, umożliwiających systematyczną współpracę relacji z rodzicami ucznia, respektuje ich prawa rodzicielskie określone w Konstytucji RP i innych aktach prawnych oraz ich prawo do informacji i konsultacji.

11. W trosce o prestiż i profesjonalny poziom środowiska nauczycielskiego nauczyciel dokłada starań o przejrzystość działań i procedur środowiska nauczycielskiego i zespołu nauczycielskiego w swoim miejscu pracy wobec otoczenia społecznego.

12. Nauczyciel rozumie znaczenie pracy zespołowej dla skuteczności i spójności oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych, bierze na siebie odpowiedzialność za właściwą organizację i poziom tej pracy, przestrzega norm i standardów zespołu, w którym pracuje.

13. W relacjach ze współpracownikami nauczyciel kieruje się zasadą, że ocenianie i konstruktywna krytyka pracy i postępowania każdego nauczyciela jest ważnym narzędziem podwyższenia profesjonalnego poziomu całego środowiska. W swoich ocenach jest jednak zobowiązany powstrzymywać się od deprecjonowania kogokolwiek, jako osoby i od używania profesjonalnych ocen do rozgrywek osobistych. Dbając o godność zawodu, nauczyciel powstrzymuje się od tego typu wypowiedzi w obecności osób postronnych.

14. Nauczyciel, który naruszył zasady etyki zawodowej powinien podjąć niezwłocznie działania mające na celu usunięcie skutków swojego postępowania i naprawienie powstałych szkód.

15. Nauczyciel powinien wymagać od innych nauczycieli nienagannego zachowania i kierowania się zasadami etyki zawodowej.

16. Nauczyciel ma obowiązek reagować na znane sobie fakty odstępstwa od zasad etyki zawodowej ze strony innych nauczycieli. W takich sytuacjach nauczyciel powinien dołożyć wszelkich starań, aby przekonać współpracownika do zmiany postępowania poprzez interwencję osobistą, odwoływanie się do pomocy innych nauczycieli, zespołu nauczycielskiego lub, gdy to nie przyniesie efektu, do działających na jego terenie organizacji zawodowych nauczycieli.

17. Nauczyciel nie może akceptować warunków pracy, które ograniczają lub uniemożliwiają stosowanie zasad etyki zawodowej i ma obowiązek reagować, jeśli warunki pracy ograniczają lub uniemożliwiają stosowanie zasad etyki zawodowej przez niego lub jego współpracowników.

18. Nauczyciel powinien odstępować od działań zawodowych, jeżeli jego osobista sytuacja psychiczna lub fizyczna lub inne okoliczności mogą istotnie obniżyć, jakość wykonywanej pracy.

Skip to content